Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Thomas Berghuis

Thomas Berghuis is kunsthistoricus en curator, momenteel verbonden aan de Universiteit van Amsterdam als part-time docent. Daarnaast is Berghuis bestuurslid van Framer Framed en werkt aan verschillende projecten als freelance onderzoeker en curator, waaronder gastonderzoeker bij Tate Research Centre: Asia, Tate, London (maart-juni 2017).

Van 2015-2016 was Berghuis Museumdirecteur van het eerste internationale kunstmuseum van Indonesië, MACAN. Berghuis legde de belangrijke fundaties voor MACAN. Ondermeer als een dynamisch instituut dat een museum en collectie verbind aan  het aannemen van een identiteit en concept gericht op het gezamenlijk ervaren, leren over- en creëren van kunst. Van 2013-2015 was Berghuis curator Chinese kunst bij de Guggenheim Museumin New York, waar hij leiding gaf aan de belangrijke verdieping van kennis en ervaring van Chinese kunst en gerelateerd Aziatische kunst en mondiale kunst binnen het museum en New York. Berghuis organiseerde samen met de teams bij de Guggenheim een dynamische expositie van nieuwe sculpturen, twee monumentale schilderijen, een film, performance en theater productie allen vervaardigd door de gerenommeerde Chinese kunstenaar Wang Jianwei, onder de titelTime Tempel. Van 2008-2012 was Berghuis docent Aziatische Kunst bij de Universiteit van Sydney en leidde onderzoeksprojecten op het gebied van hedendaagse kunst in Azië, met nadruk op China en Indonesië. Ook gaf Berghuis mede leiding aan tentoonstellingen met symposia,  workshops en sterke maatschappelijke uitwisseling in Sydney, Beijing en ook in Amsterdam. Van 2012-2014 organiseerde Berghuis het project Suspended Histories samen met Museum Van Loon en Framer Framed voor het symposium. Hij studeerde Sinologie aan de Universiteit Leiden en promoveerde in 2006 op hedendaagse Chinese beeldende kunst aan de Universiteit van Sydney. Berghuis is lid (op nominatie) van het Global Museum Leaders Colloquium(GMLC) een programma, gehost door de Office of the Director at The Metropolitan Museum of Art. Verder is Berghuis lid van het Guggenheim Asian Art Council en organiseerde hij in 2014 het samen met Alexandra Munroe, Senior Samsung Curator bij de Guggenheim en Apinan Poshyananda, destijds Permanente Secretarisbij het Ministerie van Cultuur, Thailand het 4de Guggenheim Asian Art Council in Bangkok, Thailand. Berghuis is een lid van de adviesredactie van d ɪˈv a n | A Journal of Accounts, UNSW Art & Design, Sydney, en Journal of Contemporary Chinese Art, Intellect, UK. Sinds 2016 is Berghuis ook verbonden aan deUniversiteit van Melbourne als Principal Fellow (Honorary), en sinds 2017 als Guest bij de Universiteit Leiden.

Als curator is Berghuis verantwoordelijk geweest voor diverse projecten waaronder de Sharjah Internationale Biënnale in 2003, het eerste Dashanzi International Arts Festival in de 798 Factory in Beijing (2004) en de Israël Video Art Biënniale in Tel Aviv in 2006. Berghuis was één van de curators van Edge of Elsewhere, een driejarig tentoonstellingsproject in samenwerking met het Sydney Festival over gemeenschapsengagement en -kunst in Azië, dat werd gehouden in Gallery 4A in Chinatown en in Campbelltown Art Centre in Sydney. Ook was Berghuis Consultant Lecturer bij het Sotheby’s Institute of Arts in Singapore. In 2009 werd hij Deputy Director van het Australian Centre for Asian & Archeology aan de Universiteit van Sydney en sinds 2008 zit hij eveneens in de adviesraad van Gallery 4A: Centre for Contemporary Asian Art.

Berghuis publiceert met regelmaat over hedendaagse Aziatische kunst in onder meer Art Review UKArt Asia PacificBroadsheetC-ArtsMeshpositions: east Asian cultures critiqueRealTime; Third Text; en Theory, Culture & Society. In 2006 publiceerde hij het boek Performance Art in China en werkt momenteel aan een boek en studie over het kunstsysteem in China. Verder is Berghuis betrokken bij een onderzoeksproject en boek publicatie met betrekking tot de rol van instituten in de vorming van kennis, educatie en uitwisselingen op het gebied van kunst; vanaf de laat koloniale periode, tijdens het ‘Japanse intermezzo’ en na onafhankelijkheid, tot nu. Voor dit project doet Berghuis ondermeer onderzoek naar de collecties en exposities van Europese avant-garde kunst onder het koloniale bewind, waaronder de collecties Regnault in het Museum van den Bataviaschen Kunstkring, Weltevreden, Batavia.


Agenda


Symposium: In the future everything remains uncertain
Een discussie over Nederlands collectiebeleid
Symposium: Suspended Histories
Over het koloniale verleden van familie Van Loon en de manier waarop dat verleden ge(re)presenteerd wordt in Museum Van Loon

Magazine