Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Marjan Teeuwen

Een gebouw als sculptuur. In het werk van Marjan Teeuwen staan grootschalige architectonische installaties in gebouwen, die daarna worden gesloopt, centraal. Op basis van de installaties ontstaan autonome fotowerken.

Tot nu toe realiseerde ze zes installaties: Verwoest Huis (2008), Verwoest Huis Krasnoyarsk (2009), Verwoest Huis Piet Mondriaanstraat (2010/2011), Verwoest Huis Bloemhof (2012), Verwoest Huis Op Noord (2014), Verwoest Huis Leiden (2015) en Verwoest Huis Gaza (2016-2017). Dit laatste werk werd in juli 2017 bij Framer Framed getoond in de expositie HOME, samengesteld door Meta Knol.

In haar werk gaat de constructieve kracht van bouwen hand in hand met de kracht van verwoesting en verval. De polariteit opbouwen – verwoesten, vallen – staan, orde – chaos is in haar ogen een essentie in de menselijke conditie. Een duivels conflict. De aangebrachte verwoestingen zijn uitgangspunt voor het opbouwen van een nieuw artistiek beeld, met sloopmateriaal afkomstig uit de gebouwen. Alles staat én is scheef.

De installaties en fotowerken van Marjan Teeuwen worden nationaal en internationaal getoond en zijn opgenomen in museale en particuliere collecties. Zij wordt gerepresenteerd door galerie Nouvelles Images in Den Haag.


Exposities


Expositie: HOME

Met werk van Marjan Teeuwen, Ezz Al Zanoon en Rawan Mahady samengesteld door Meta Knol

Agenda


Live conversation HOME #4: The politics of autonomous art
Een bijeenkomst in de context van de expositie 'Home' over de verondersteld neutraliteit van autonome kunst

Magazine