Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Julian ‘Togar’ Abraham

Julian ‘Togar’ Abraham (Muhammad Hidayat), geboren in 1987, is een multidisciplinaire Indonesische kunstenaar, programmeur en pseudowetenschapper die in zijn werk veel gebruik maakt van muziek en soundscapes. Hij combineert zijn verschillende interesses en vaardigheden in zijn werk, dat zich op het snijvlak bevindt van kunst, milieu, wetenschap en technologie.

Structurele geluidsoverlast kan een enorme impact hebben op de kwaliteit van leven. Snelle technologische ontwikkelingen, evenals bevolkingsgroei, kunnen een veroorzaker zijn van dit probleem. In dit werk focust Abraham specifiek op geluidsoverlast in de context van Yogyakarta, Indonesië. Deze stad heeft een snelle industrialisatie doorgemaakt en een opkomst van nieuwe lawaaiige vervoersmiddelen die dagelijks massaal worden gebruikt – zonder enige regulering door de overheid.

Indirect kan geluidsoverlast slaapstoornissen, stress, hypertensie en gehoorschade veroorzaken. Met de slogan ‘Ears Have No Self-Defense Mechanism’ op zijn werk op het Pentagonal Icositetrahedron, verwijst Abraham naar de onherstelbare fysieke schade die geluidsoverlast veroorzaakt – beschadigingen van de haarcellen in de oren zijn permanent en er bestaat geen technologie om deze weer terug te laten groeien. De kunstenaar wil meer aandacht genereren voor dit specifieke probleem.


Exposities


Based on drawing by Ervance ‘Havefun’ Dwiputra / Design by Diego Montero Ris

Expositie: Pressing Matters

Met werk van 24 Indonesische kunstenaars samengebracht door Kevin van Braak

Agenda


Opening: Pressing Matters
In aanwezigheid van kunstenaars Kevin van Braak en Ipeh Nur