Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Jelena Petrovic

Jelena Petrović (Ljubljana/Belgrade) is auteur van vele wetenschappelijke artikelen, evenementen en multidisciplinaire projecten die gerelateerd zijn aan post-Joegoslavische onderwerpen. Ze gaan voornamelijk over de misinterpretaties van Joegoslavische geschiedenis, geheugen, cultuur, taal en identiteit richting nieuwe epistemologische theorieën van kennis productie. Ze haalde haar PhD aan het Institutum Studiorum Humanitaties, ISH – Ljubljana Graduate School of Humanities. Haar proefschrift ging over het auteurschap van vrouwen in Joegoslavië tussen de 2 wereldoorlogen (2009). Jelena is co-redacteur van de publicaties: Gender, literature and cultural memory in the post-Yugoslav space (2009), Feminism – Politics of Equality for All (2011), Yugoslav Feminisms (2011).

Jelena is lid van de Grupa Spomenik/Monument Group en mede-oprichter van het internationale platform Yugoslav Studies – Een platform waar kunst, theorie, educatie en politiek kunnen worden uitgewisseld. Ook is ze mede-oprichter van RED MIN(E)D (2011) en werkt ze aan het feministische kunstproject: Bring In Take Out – Living Archive. Jelena is artistiek directeur van het Institute for Socially Engaged Art and Theory MINA in Ljubljana en externe docent en onderzoeker aan het ISH – Ljubljana Graduate School of Humanities.

 


Agenda


Impossible Dialogues – Eerste editie
Samengesteld door Katia Krupennikova, Margaret Tali en Inga Lace.
Zelf gemaakt
Een publieksgesprek over zelfrepresentaties van vrouwen uit voormalig Joegoslavië.

Magazine