Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Asmara Pelupessy

Asmara Pelupessy (US/NL) is zelfstandige curator, schrijfster, redacteur en projectleider in fotografie en beeldcultuur. Ze ontving haar MA in Photographic Studies aan Universiteit Leiden en haar BA aan de University of California, Berkeley. Ze deed ervaring op bij diverse organisaties waaronder Paradox (NL), Kosmopolis (NL), World Press Photo (NL), NOOR (NL) en het International Museum of Women (US).

Sinds 2009 is ze mede-oprichter en mede-directeur van UNFIXED Projects, dat de relatie tussen fotografie, postkoloniale perspectieven en hedendaagse kunst onderzoekt. In 2010 presenteerde UNFIXED een uitgebreid programma bij het Centrum voor Beeldende Kunst in Dordrecht met een groepstentoonstelling, een werkplaats voor studenten, verblijfplaats voor kunstenaars en een symposium. De internationale en interdisciplinaire groep deelnemers bestond onder meer uit Kobena Mercer (UK), Keith Piper (UK), Hulleah Tsinhnahjinnie (US), Pamela Pattynama (NL), Hank Willis Thomas (US), Otobong Nkanga (NG/FR), Naro Snackey (NL) and Charif Benhelima (BE).

Asmara was mede-redacteur van de publicatie UNFIXED: Photography + Postcolonial Perspectives in Contemporary Art (Jap Sam Books, 2012)


Exposities


Expositie: Elyor Nematov

Over het dagelijkse leven van vrouwen in Kyrgyzstan

Agenda


Boekpresentaties: Changing Perspectives & UNFIXED
Twee aankomende publicaties geven een indruk van het actuele debat rondom globalisering en diversiteit binnen de hedendaagse kunst
Gedeeld Erfgoed – theorie en praktijk gespiegeld
Symposium over de sporen van de Nederlandse koloniale geschiedenis

Magazine