Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Presentatie en forum: Artlink Indigenous

In samenwerking met het Australische kunsttijdschrift Artlink en de October Gallery in Londen organiseert Framer Framed op 28 juni 2011 een debat naar aanleiding van het verschijnen van Artlink Indigenous #1 Beauty and Terror, de eerste in een serie themanummers waarin recente ontwikkelingen in de inheemse hedendaagse kunst in Australië onder de loep worden genomen.

Artlink Indigenous is een nieuw initiatief van het hedendaagse kunsttijdschrift Artlink, dat zich bezighoudt met kunst uit Australië en het gebied rond de Stille Zuidzee. Al jaren bestaat er in de nationale en internationale kunstwereld vraag naar een tijdschrift dat inheemse Australische kunst onder de aandacht brengt en een kritische blik ontwikkelt. Artlink start een driejarig project om elke zomer een extra dik themanummer uit te brengen. De eerste editie verschijnt in juni 2011. Gast-hoofdredacteuren zijn Daniel Browning en Stephanie Radok.

Een van de doelen van Artlink Indigenous is om ook publiek buiten Australië te bereiken. In samenwerking met Framer Framed en de October Gallery is ervoor gekozen om deze editie in Londen te lanceren. Beiden zijn een ideale partner omdat zij een reputatie hebben in het bespreken en tentoonstellen van transnationale kunst en ervoor ijveren om culturele bruggen te slaan over de hele wereld.

Daarnaast wordt in juni het City of London Festival gehouden, waarbij dit keer Oceanië centraal staat. Inhakend op dit festival presenteert de October Gallery een tentoonstelling van hedendaagse Nieuw-Zeelandse kunstenaars en staat in het British Museum en de Hossack Gallery inheemse Australische kunst centraal. De lancering van Artlink Indigenous biedt een belangrijk ingrediënt in deze mix.

Artlink Indigenous bevat 34 achtergrond artikelen plus een deel met korte recensies en aankondigingen. In deze uitgave van 160 pagina’s wordt duidelijk hoeveel verschillen er zijn in de wereld van de hedendaagse inheemse kunst in Australië. Het redactioneel beschrijft het complexe geografische, filosofische en culturele veld van kunst uit de regio tegenover stedelijke kunst, projecten die een verbinding vormen tussen beide en een link hebben met andere landen.

Een paar van de bijdragen:
– Glenn Iseger-Pilkington, een curator, opent het debat met zijn essay Branded: the Indigenous Aesthetic waarin de vraag centraal staat wat het betekent om uit de stedelijke Aboriginal samenleving te komen en kunst te maken. Anderen werpen een kritische blik op recente opstellingen in musea en op kunstenaars die de bestaande grenzen van de museumwereld proberen op te zoeken.
– Er is ruimte voor diverse kunstenaars en hun werk, zoals Mary Anne Mugatopi, Jason Wing, Dennis Nona, Jo Rootsey, Darren Siwes en Trevor Nickolls.
Yalangbara van de Marika familie is een voorbeeld van een tentoonstellingsproject dat gebaseerd is op langdurig onderzoek. Dit project is een weerslag van hun voorouderlijke cultuur in de kustregio van Arnhem Land.
– Auteurs onderzoeken de erfenis van kunst die in koloniale tijden in de Straat Torres, Tasmanië en Queensland is gemaakt, waaronder ook magisch realistisch werk.
– De internationale ontvangst en het oordeel over Aboriginal kunst wordt herzien in het licht van de historische tentoonstelling in het Ludwig Museum in Keulen, Remembering Forward (2011).

Verscheidene artikelen pasten niet meer in de print-editie en zullen te vinden zijn op de website van Artlink. Bij de lancering in juni is de editie natuurlijk te koop, en zijn er speciale aanbiedingen voor internationale abonnees.



Hedendaagse Aboriginal kunst /

Agenda


De eigen blik – Blak on Blak
Blak on Blak - lezing van Australische blak kunst, mythes en realiteit in percepties van hedendaagse inheemse praktijken.