Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Ervance 'Havefun' Dwiputra

Ervance ‘Havefun’ Dwiputra is een kunstenaar en zelfstandig vormgever die geboren is in 1994 en woont en werkt in Yogyakarta. Hij is oprichter en lid van de GILA (Giginyala) gemeenschap, een groep jonge kunstenaars die samen collectieve exposities organiseren. Dwiputra is ook de oprichter van een ontwerpbureau en gemeenschap rondom handschriftkunst, Havefun Incorporation, dat later werd uitgebreid met een tattoo studio. Daarnaast is hij onderdeel van de kunstgemeenschap WASH (Weekly Art Sharing) én het door kunstenaars gerunde SURVIVE! Garage in Ketjil Bergerak – een gemeenschap geleid door jongeren, gericht op onderwijs en kunst.

De manier waarop orang-oetangs consequent worden uitgebuit, met name in hun thuisland Indonesië, is een belangrijk probleem met veel facetten. Eén daarvan is de aanleg van mijnenvelden en palmolieplantages, die leiden tot grootschalige ontbossing – en daarmee het massaal doden van orang-oetangs. Bovendien is er veel illegale handel in orang-oetangs; ze worden gebruikt als circusdieren of als ‘inspirerend onderwerp’ voor fotografen. Volgens Dwiputra ligt de kern van het probleem bij de maatschappij zelf. Dat komt deels door een gebrek aan aandacht voor en informatie over orang-oetangs en hoe ze bedreigd worden. Maar ook de consument draagt schuld, door het blijven kopen en gebruiken van palmolieproducten. Volgens Dwiputra heeft iedereen de verantwoordelijkheid om zich bewust te worden van dit probleem en om anderen erover te informeren. In zijn werk op het Pentagonal Icositetrahedron laat hij de keuze aan ons: ‘save or delete’; redden of uit laten sterven.


Exposities


Based on drawing by Ervance ‘Havefun’ Dwiputra / Design by Diego Montero Ris

Expositie: Pressing Matters

Met werk van 24 Indonesische kunstenaars samengebracht door Kevin van Braak