Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Ibob Arief werkt aan nieuwe werk Papua isn’t in red and white (2018)

Ibob Arief

Ibob Arief is in 1975 geboren in Gresik en woont op dit moment in Jakarta. Hij is een activist, theatermaker en houtsnijkunstenaar die zich vooral richt op sociale en politieke maatschappelijke vraagstukken. Hij print voornamelijk op T-shirts die hij verkoopt zodat hij zijn activistische boodschap kan verspreiden onder een groot publiek en zo tegelijk met zijn werk een inkomen kan genereren. Arief is ook lid van de band Pandai Api Sebumi en hij geeft lessen houtsnijkunst aan allerlei gemeenschappen in Jakarta.

Zijn werk op de Pentagonal Icositetrahedron gaat over het landrechtenconflict waar mensen in Surokonto Wetan in verwikkeld zijn. Het land van Surokonto Wetan is altijd in het bezit geweest van lokale mensen die het land bewerkten, dit gaat zelfs terug tot de tijd van hun voorouders. De laatste periode is het land echter steeds meer overgenomen door verschillende bedrijven zoals PT Sumurpitu Wringinsari en de fabrieken van PT Semen Indonesië. Deze tendens bereikte onlangs een nieuw dieptepunt toen het land werd overgenomen door het overheidsbedrijf Perhutani, dat zicht richt op landbescherming en het gebied veranderde in een natuurreservaat. Het gevolg was dat de mensen in Surokonto Wetan die grond niet langer konden gebruiken om de gewassen te verbouwen die hen van voedsel voorzag. Tijdens het protest voor het behoud van hun eigen land werden drie lokale boeren gearresteerd en kregen ze vervolgens een celstraf omdat ze land zouden hebben gebruikt dat eigendom is van Perhutani. Dit werk, Kurung siji kurung kabeh (‘Een celstraf voor één is een celstraf voor allen’), benadrukt dat het con ict iedereen aangaat en niet alleen degenen die gearresteerd zijn.


Exposities


Based on drawing by Ervance ‘Havefun’ Dwiputra / Design by Diego Montero Ris

Expositie: Pressing Matters

Met werk van 24 Indonesische kunstenaars samengebracht door Kevin van Braak