Kunsteducatie: Taal voor Eenzaamheid
Taal voor Eenzaamheid is een kunst-educatief programma ontworpen door Madelinde Hageman voor het voortgezet onderwijs. In 2019 ontwikkelden ruim 100 leerlingen op vier Amsterdamse scholen samen met professionele kunstenaars en kunstvakdocenten, artistieke uitingen om eenzaamheid bespreekbaar te maken. De eindpresentatie vond plaats in de nieuwe expostieruimte van Framer Framed op 12 december 2019.
We ontwerpen projecten die mensen in staat stellen op nieuwe manieren met eenzaamheid om te gaan. Niet tegen eenzaamheid, maar voor. Zo willen we eenzaamheid een nieuwe betekenis geven. Eenzaamheid hoeft de wereld niet uit; het is van ieder mens en van alle tijden. Maar dat wil niet zeggen dat het geen probleem is. Eenzaamheid doet zich voor in vele gedaanten en in de meest uiteenlopende situaties. Het is vaak omgeven met schaamte, verdriet en ontkenning. Een taai taboe. En dat moet wel de wereld uit.
Taal voor Eenzaamheid op VO-scholen in Amsterdam
Taal van Eenzaamheid is een project van Madelinde Hageman. Leerlingen van vier middelbare scholen, De Vinse School, de Amsterdamse Mavo, Spinoza20first en Spring High, werkten samen met de professionele kunstenaars en vakdocenten aan het verbeelden van hun eigen persoonlijke kijk op eenzaamheid. Met vragen als: Waar huist eenzaamheid in je lichaam?, Wat is het geluid van eenzaamheid?, Wat is eenzaam eten?, Wat doe je als je eenzaam bent?, Is eenzaamheid anders aan de binnenkant dan aan de buitenkant? Jongeren maakten via fotografie, beeldende kunst, muziek, geluid en theater een ‘interventie’ ofwel een interactief kunstwerk waarmee eenzaamheid ‘bespreekbaar’ wordt gemaakt.
De kunstvakdocenten van de vier deelnemende scholen
Tonje Langeveld,
Amel Bouazizi,
Jantien Jongsma en
Elvira Vroomen.
Deelnemende kunstenaars
Fokka Deelen,
Domenique Himmelsbach de Vries,
MOHA projects (Alice Pons & Olivia Reschofsky),
Allard Medema,
Mirjam Dorgelo en
Jörgen Gario.
Educatie / Community & Learning /