Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Rapti Golder-Miedema

Rapti Golder-Miedema (1978) is Assistent-Conservator Insulair Zuidoost-Azië bij Museum Volkenkunde in Leiden. Ze studeerde Talen en Culturen van Zuidoost-Azië en Oceanië aan de universiteit in Leiden en specialiseerde zich in de kunst en materiële cultuur van Indonesië. Haar master scriptie was getiteld ‘Het Ramayana op de Balinese schilderingen in Kamasan-stijl; 18 doeken uit de Resinkcollectie nader bekeken’.

Rapti begon in 2009 bij Museum Volkenkunde als projectmedewerker op het project The New Museum, een samenwerkingsproject met Museum Nasional in Jakarta. Ze werkte mee aan de tentoonstelling Sumatra tercinta – Het geliefde eiland, die in dat zelfde jaar te zien was in Museum Volkenkunde, en de bijbehorende catalogus. Tevens schreef zij mee aan het boek over de goudcollectie van Museum Nasional. In 2010 maakte zij samen met Conservator Francine Brinkgreve de kleine tentoonstelling Doeken voor een dode vorst.

Momenteel houdt zich bezig met het Liefkes-legaat, een collectie van ruim 900 Indonesische voorwerpen, dat in 2010 aan Museum Volkenkunde is nagelaten. Op dit moment doet zij onderzoek naar de Sumbase voorwerpen uit deze collectie. Tevens is zij sinds 2012 aangesteld als Projectcoördinator van twee internationale projecten: Volkenkunde International en Virtual Collection of Masterpieces, een samenwerkingsproject van de Asia Europe Museum Network (ASEMUS).


Agenda


Symposium: Omstreden geschiedenis
Symposium over de (re)presentatie van de Nederlands-Indonesische geschiedenis in musea.