Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Foto: Jussi Puikkonen / KNAW

Wendelien van Oldenborgh

Wendelien van Oldenborgh is geboren en getogen in Rotterdam. Ze studeerde van 1982 tot 1986 aan het Goldsmiths College in Londen. In het jaar 1989-1990 studeerde ze aan de École nationale supérieure des beaux-arts in Parijs. Hierna vestigde ze zich in Antwerpen, waar ze tot 2000 werkte. Van 2001 tot 2003 werkte ze in Stuttgart met een stipendium van het Künstlerhaus Stuttgart. Sinds 2004 woont en werkt ze weer in Rotterdam. In 2007 was ze gaststudent aan de Fundação Armando Alvares Penteado in São Paulo, Brazilië.

Van Oldenborgh ontving in 2011 de Hendrik Chabot-prijs en in 2014 de Dr. A.H. Heinekenprijs voor de Kunst. In 2017-2018 ontving ze een ‘fellowship’ van BAK – basis voor actuele kunst (Utrecht). In 2017 leverde Wendelien van Oldenborgh met het werk Cinema Olanda de Nederlandse inzending voor de 57ste Biënnale van Venetië.

Ze werkte aan producties voor If I Can not Dance I Do not Wanna Be Part Of Your Revolution, een in Amsterdam gevestigd platform voor het verkennen van prestaties en performativiteit in hedendaagse kunst en het SMBA, de projectruimte van Stedelijk Museum Amsterdam. Het videowerk La Javanaise (2012) dat Wendelien van Oldenborgh maakte voor de tentoonstelling Hollandaise in SMBA is een bekend werk uit deze periode. De dubbelprojectie La Javanaise werd gefilmd in het Koninklijk Instituut voor de Tropen en gaat in op de onlosmakelijke banden tussen kolonialisme en globalisering, authenticiteit, verbeelding en performance, verteld aan de hand van de oorsprong en distributie van de Wax prints bekend van Vlisco (zie onderstaande video).

Het werk van Wendelien wordt wereldwijd getoond in musea en op biënnales. Recente tentoonstellingen zijn onder meer: Beauty and the Right to the Ugly, Van Abbemuseum, Eindhoven (2014); From Left to Night, The Showroom, Londen (2015);  Cinema Olanda, Nederlands Paviljoen, 57e Biënnale van Venetië, Venetië (2017); Cinema Olanda: Platform, Witte de With, Rotterdam (2017); As for the Future, daadgalerie, Berlijn (2017); Power and Other Things. Indonesia and Art (1835-now), Paleis voor Schone Kunsten Bozar, Brussel (2018), sonsbeek20->24, Arnhem.

Wendelien van Oldenborgh was initiatiefnemer van de publicatie A Well Respected Man of Book of Echoes (2011).

 

 


Magazine