Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Stephanie Radok

Stephanie Radok is kunstenaar, schrijver en redacteur uit Adelaide. Haar werk is opgenomen in de collecties van de National Gallery of Australia,de National Gallery of Victoria en het Flinders University Art Museum.

Ze heeft veel over kunst geschreven en gepubliceerd, in Artlink en andere tijdschriften. In veel van haar werken combineert ze afbeeldingen van planten en dieren met woorden die zo een metafoor vormen voor mensen, hun overeenkomsten en verschillen en hun migratie door de wereld. In haar afstudeershow Rapture: responding to Aboriginal art (2002) combineerde ze afbeeldingen van planten met teksten van alle landen in de wereld. Op deze manier liet ze zien hoe de planten- en mensenwereld in elkaars verlengde liggen en ondermijnde de regels van de taxonomie van de plantkunde en indeling van nationaliteiten.

Haar meest recente project Weeds of the City was onderdeel van de Adelaide Fringe in 2010. In dit project verzamelde ze op straat onkruid, die vaak traditionele geneeskrachtige planten zijn en schilderde afbeeldingen ervan op bierviltjes. Deze viltjes verkocht ze voor weinig geld met de opdracht dat mensen de kunstwerken weer in bars en restaurants verspreidden, waardoor ze ieders kennis over zijn directe omgeving een nieuwe invalshoek gaf.

In de zomer van 2011 zal de overzichtstentoonstelling van haar werk, The Sublingual Museum, te zien zijn in het Flinders University Art Museum in Adelaide.

Stephanie Radok is co-gastredacteur van de speciale uitgave Artlink Indigenous: Beauty and Terror die in juni 2011 verschijnt.


Agenda


Indigenous Art Now!
Panel discussie bij het verschijnen van Artlink Indigenous

Magazine