Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Sanaa Gateja

“Het leven is een weg met een doel. Het bericht dat ik breng is visueel Afrikaans. De thema’s die ik schilder zijn universeel menselijk. Omgaan met de materialen die mij leiden, spreek ik met jou, de toeschouwer. Wij delen de energie die wordt opgewekt door de kunst,” Sanaa Gateja 1998.

Saana Gateja (1950), wiens professionele carrière groter werd in 1968 toen hij de Assistent Ambacht Officier bij het Ministerie van Cultuur en Gemeenschaps Ontwikkeling, is een Oeganda-gevestigde kunstenaar wiens werk door de mens gemaakte afvalmaterialen recycled. Gateja’s praktijk wordt gekarakteriseerd door een inzet tot lesgeven, constante ontwerp innovaties en het gebruik van gemixte media dat uitgaat van muziek, mode, sieraden, interieur decor en visuele kunst om verschillende benaderingen van de Afrikaanse cultuur te geven.

Navolgend zijn plaatsing bij het Ministerie van Cultuur begon Saana het Oeganda Paviljoen te managen bij de EXPO 70 in Osaka, Japan. In 1971 verhuisde hij naar Mombassa, Kenia en opende Sanaa Gallery, met een verkoop van Afrikaanse kunst en advies van interieur ontwerp. Hij runde de galerij tot 1982, waarna hij naar Italië verhuisde waar hij een Interieur Ontwerp diploma verkreeg.
In 1985 verhuisde hij naar Londen en voltooide een cursus in Sieraad Ontwerp bij de Goldsmith and London College of Art and Design. Hij begon daarna les te geven bij de Africa Center in Recycling and Jewelry Making, en in 1987 was hij Artist in Residence voor kunst en sieraden bij de Commonwealth Institute in Londen.

In Londen ontwikkelde Saana een manier om zichzelf creatief uit te drukken, door muziek, sieraden en visuele kunst te combineren. Hij vond het later noodzakelijk terug te verhuizen naar het landelijke Kasese waar hij sieradenmaken leerde aan lokale producenten, door niet-traditionele en goedkopere materialen te gebruiken, terwijl hij zijn ontwerpen verkocht aan de Europese high-end markt.

Gateja nam recentelijk deel aan de expositie Simuda Nyuma – Forward Ever Backward Never (2015) bij Framer Framed in Amsterdam, gecureerd door Robinah Nansubuga (UG) en Andrea Stultiens (NL). Zijn papieren kraal ketting was opgenomen in de collectie van het Tropenmuseum in Amsterdam in 2005.

 


Exposities


Simuda Nyuma – Forward Ever Backward Never. Foto: Lara Tompa

Expositie: Simuda Nyuma – Forward Ever Backward Never

Een hedendaagse interpretatie van ontbrekende stukken in een Oegandees archief van Ham Mukasa. Samengesteld door Robinah Nansubuga en Andrea Stultiens