Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Salah Hassan

Salah Hassan is Goldwin Smith professor en directeur van het Africana Studies & Research Center, daarnaast is hij professor African & African Diaspora Art History & Visual Culture aan de faculteit kunstgeschiedenis en visuele cultuur van Cornell University (VS). Hij is tevens curator en auteur.
Voor zijn aantreden aan de Cornell University doceerde Hassan aan de faculteiten beeldende kunst van de State University of New York (Buffalo, VS), de University of Pennsylvania en het College of Fine & Applied Art (Khartoum, Sudan).
Hij is oprichter en redacteur van NKA: Journal of Contemporary African Art en als extern redacteur betrokken bij African Arts en Atlantica.
Hassan was als curator betrokken bij diverse tentoonstellingen waaronder Authentic/Ex-Centric: Africa in & out of Africa, op de 49ste Biënnale van Venetië.

Salah Hassan was als redacteur en schrijver betrokken bij diverse publicaties waaronder Unpacking Europe (Rotterdam, NAi Publishers, 2001); Authentic/Ex-Centric: Conceptualism in Contemporary African Art (2001); Gendered Visions: The Art of Contemporary Africana Women Artists (1997); Art & Islamic Literacy Among the Hausa of Northern Nigeria (1992).
Momenteel werkt Hassan aan het boek Khartoum School: The Making of the Modern Art Movement in Sudan.


Agenda


De koloniale blik
Over de historische aannames die onze blik op kunst bepalen.