Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Raul Balai

Raul Balai (Amsterdam, Nederland, 1980) woont en werkt in Amsterdam. Zijn focus ligt op thema’s als culturele botsingen, hybriditeit, uitwisselingen en transformaties. Hij trekt inspiratie uit zowel populaire cultuur en politiek, als muziek en kunst. De visuele vocabulaire en het conceptuele framework dat Balai toepast zijn gevormd door het samenspel van schilderen, graffiti, grafisch ontwerp, illustratie en fotografie. Zijn opvoeding in Amsterdam tijdens de jaren 80 en 90 betekent dat hij hevig beïnvloedt is door de Hip Hop en House scene uit die tijd. Voordat hij naar de kunst academie (bij de HKU, Utrecht) ging, volbracht hij allerlei soorten werk terwijl hij thuis schilderde en tekende; en graffiti maakte op de straten. Deze achtergrond in graffiti en zijn educatie in grafisch ontwerpen kunnen nog steeds geïdentificeerd worden in Balai’s huidige praktijken. Bovendien vertaald zijn multi-etnische achtergrond zich naar het uitdagen van conventionele stereotypen. Hij drijft de spot met de lasten van de geschiedenis, speelt met vooroordelen en trotseert onverdraagzaamheid, alles met een knipoog.

In de afgelopen jaren heeft hij geëxposeert bij Biennale Dak’Art, Senegal (2010), M HKA Antwerp (2010), Gallery 23, Amsterdam (2010, 2018), Smart Project Space, Amsterdam (2010), De Schouwburg, Rotterdam (2013),  Amsterdam Museum (2013), Carrefour des Arts, Larache, Morocco (2013), Framer Framed, Amsterdam (2015).

Het werk van Raul Balai was bij Framer Framed onderdeel van de tentoonstelling The State of L3. Als vormgever was hij verantwoordelijk voor de vormgeving van de expositie Zwart en Revolutionair (2017-2018) bij The Black Archives, in Amsterdam.

Balai is mede-eigenaar van het creatieve bureau Het IJzeren Gordijn.


Exposities


Works by Antonio Jose Guzman

Expositie: Ancestral Blues – Return to the State of L3

Een onderzoek naar een hybride transatlantische cultuur, samengesteld door curator Vincent van Velsen