Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Leen Beyers

Leen Beyers (Ph.D. Geschiedenis) is hoofd onderzoek bij het MAS I Museum aan de Stroom in Antwerpen.  www.mas.be. Het MAS is het nieuwste museum in Antwerpen, een havenstad die altijd heeft gediend als een plek van uitwisseling. Het MAS gebruikt de sporen van deze uitwisselingen om hedendaagse nieuwe verhalen van de stad, rivier en de haven te laten zien. De wereld met al zijn diversiteit en de connectie tussen Antwerpen en de wereld. Het MAS biedt een breed scala van collecties aan, van etnografische kunst, maritieme geschiedenis, toegepaste kunst tot aan stadsgeschiedenis en folklore. Deze kleurrijke collectie wordt getoond aan de hand van 4 thema’s, elk thema laat een verband tussen Antwerpen en de wereld zien: Display of Power, Metropolis, World Port en Life and Death.

Leen Beyers heeft een Ph.D in geschiedenis (KU Leuven, 2004) en heeft een achtergrond in zowel geschiedenis als antropologie. Haar expertise ligt in urban history, antropologie van het geheugen, migratie geschiedenis en projectmanagement met betrekking tot erfgoed en diversities. Een paar van haar recente publicaties zijn:  ‘Het MAS. Een forum dat de stad en de wereld verbindt’. Volkskunde, 112 (2011) 3, 233-237; ‘From Class to Culture: Immigration, Recession and Daily Ethnic Boundaries in Belgium, 1940s-1990s’. International Review of Social History, LIII (2008) 37-61; ‘Creating Home. Food, Ethnicity and Gender among Italians in Belgium since 1946’. Food, Culture and Society, II (2008) 7-27; ‘Unfolding urban memories and ethnic identities. Narratives of ethnic diversity in Limburg, Belgium’ in R. Rodger and J. Herbert, ed. Testimonies of the city: identity, community and change in a contemporary urban world (Aldershot: Ashgate, 2007 ) 119-138.


Agenda


Boekpresentaties: Changing Perspectives & UNFIXED
Twee aankomende publicaties geven een indruk van het actuele debat rondom globalisering en diversiteit binnen de hedendaagse kunst.