Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Jean Katambayi Mukendi
The Concentrator (2022) by Jean Katambayi Mukendi. Foto: Maarten Nauw / Framer Framed.
Jean Katambayi Mukendi, The Concentrator (detail), (2022). Installation view, Z33, Hasselt, Belgium, 2022. Photo: Kristof Vrancken
esla Crash, A Speculation (2019) by Sammy Baloji, Jean Katambayi Mukendi & Daddy Tshikaya. Foto: Maarten Nauw / Framer Framed
Jean Katambayi Mukendi. Photo: A. Nsenga

Jean Katambayi Mukendi

Jean Katambayi Mukendi (1974, DRC) woont en werkt in Lubumbashi (DRC). Zijn passie voor wetenschappen – hij studeerde technologie, mechanica, geometrie en elektriciteit – vormt de basis voor zijn artistieke praktijk. Hij creëert fragiele en complexe installaties die tot leven worden gebracht door gesofisticeerde elektrische mechanismen. Zijn technologische ontdekkingen maken deel uit van een zoektocht naar oplossingen voor de sociale problemen van de huidige Congolese samenleving. Zijn voornaamste inspiratiebron is de permanente bevraging van onze maatschappij, die dichotomisch lijkt.


Exposities


Expositie: Charging Myths

Een tentoonstelling van het transnationale collectief On-Trade-Off waarin wordt onderzocht hoe technologische innovatie afhankelijk is van natuurlijke hulpbronnen.

Agenda


Performance: Electrify Everything
Performance met kunstenaars Pom Bouvier b., Marjolijn Dijkman en Jean Katambayi Mukendi die reflecteren op de structurerende kracht van elektriciteit en de relatie tot grondstoffen en exploitatie.
Opening: Charging Myths
Opening van de tentoonstelling Charging Myths van het transnationale kunstenaarscollectief On-Trade-Off.

Magazine