Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Gordon Hookey

Gordon Hookey is een autochtone kunstenaar uit Queensland, Australië, behorend tot het Waanyi volk. Hij heeft veel geëxposeerd in Australië. Hookey’s werk is prominent geworden in de laatste 10 jaar als uitgesproken kritisch jegens racisme. Hij brengt zijn boodschap over door zijn schroeiende en snedige satire op autoriteitssymbolen -van politici, tot het rechtssysteem en religie.

Hookey is lid van het ProppaNOW kunstenaarscollectief in Brisbane. Hookey plaatst zijn kunst op het grensvlak waar Aborigal en niet-Aboriginal culturen samenkomen. In zijn werk combineert hij figuratieve tekens, iconische symbolen, brutale stripachtige teksten en een spectrum van heldere kleuren. Door zijn idiosyncratische visuele taal heeft hij een unieke en direct herkenbare stijl ontwikkeld. Gepresenteerd in een explosie van rauwe emotie en frustratie, brengt Hookey verschillende historische en hedendaagse kwesties naar de voorgrond, van diep gewortelde onrechtvaardigheden tegen de autochtone bevolking, de oorlog in Irak, de relatie tussen Australië en andere Westerse landen, immigratie en regeringspolitiek.

Kunst was onderdeel van Hookey’s opvoeding; hij schildert sinds de tweede klas op school maar raakte dan gefrustreerd omdat hij de dingen altijd anders zag. Hij werd aangemoedigd om een vak te leren en, na het afronden van zijn school in 1977, begon hij aan een opleiding tot metselaar, welke hij afrondde in 1984. Hij ziet zijn ervaring in het vak als een voordeel omdat zijn favoriete medium beeldhouwen is. Hierover zegt hij: “Schilderen is als een wals, beeldhouwen is als heavy metal: beeldhouwen is actiever en meer fysiek, het stelt mij in staat mijn handen vies te maken.” Vervolgens begon Hookey aan een kunstopleiding aan de University of Queensland welke hij afbrak om een carrière als kunstenaar na te streven.

Hookey verbond zich aan Boomalli Aboriginal Artists Cooperative in 1992 terwijl hij zijn bachelordiploma op het College of Fine Arts, Paddington haalde. Hookey exposeerde met solo- en groepstentoonstellingen in Australië, Nieuw Zeeland, Duitsland, Frankrijk en Nieuw-Caledonië.

Zijn werk werd getoond in de belangrijke expositie Beyond the Pale: Contemporary Indigenous Art (2000) tijdens de Adelaide Biennial of Australian Art; the Raka Award: Places that name us in The Potter Museum of Art (2003) en de Biennale of Sydney Biennale of Sydney (2004) in The Museum of Contemporary Art en Documenta 14 in Kassel (2017). Bij Framer Framed was zijn werk te zien als onderdeel van de expositie In the future everything will be as certain as it used to be (2017).

Hoewel Hookey in 2002 terugkeerde naar Queensland, blijft hij lid van Boomalli Aboriginal Artists Cooperative en in 2006 werd hij actief lid van de in Brisbane gesitueerde Aboriginal kunstgroep ProppaNOW.

Meervoudig prijswinnaar Hookey verbleef in residenties bij de Otago University, Dunedin, Nieuw-Zeeland, Banff Centre, Banff, Canada en Gertrude street Contemporary Art Space, Melbourne Australië. Hij ontving verscheidene subsidies van de Australia Council. Zijn werk maakt onderdeel uit van de publieke collectie van de meeste grote Australische galeries, evenals publieke collecties in Groot-Brittannië, Japan, Nieuw-Zeeland en Canada. Hookey is momenteel ingeschreven in het PhD programma van Queensland College of Art.


Exposities


Expositie: In the future everything will be as certain as it used to be

Expositie in samenwerking met het Aboriginal Art Museum Utrecht (AAMU), dat in 2017 na zestien jaar de deuren moet sluiten, samengesteld door Georges Petitjean

Agenda


De eigen blik - Blak on Blak
Blak on Blak - lezing van Australische blak kunst, mythes en realiteit in percepties van hedendaagse inheemse praktijken.

Magazine