Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Dayna Martinez Morales

Dayna Martinez Morales

Geboren in Bolivia en getogen in Duitsland studeerde Dayna af aan ArtEZ, Hogeschool voor de Kunsten in Nederland. Ze werd geselecteerd voor trainingen bij Alvin Ailey American Dance Centre, Dancespace in New York en L’ École des Sables met Germaine Acogny in Senegal . Ze heeft onder ander gewerkt voor AYA, Don’t Hit Mama , Herman van Veen (NL ), The Next Stage Project (USA). Met een brede en diverse ervaring in dans, belichaamt ze de brug tussen werelden. Het interpreteren van het werk van choreografen doet zij; met veel improvisatie vaardigheden; een opmerkelijke achtergrond in verschillende genres: van Klassiek tot Modern tot Eigentijdse Dans en Jazz tot Urban en Traditioneel.

Startpunt van Dayna is het zoeken naar verbindingen tussen verschillende lichamen, oude en nieuwe cultuur, identiteit, ritueel en transformatie. Voor haar onderzoek naar traditionele en autochtone ritmes en dansen uit verschillende culturen zoals o.a. Bolivia en Senegal gebruikt zij ‘tools’ die ze te samen met haar partner Vincent Verburg de laatste jaren heeft ontwikkelt door het werken met dansers uit verschillende culturen zoals Latijns-Amerika, Afrika, Noord -India, en Europa. Als gezamenlijke leiders van Movementalist realiseren ze samen en los van elkaar projecten en creëren ze hun voorstellingen voor verschillende groepen zoals ‘El Ballet Official de Bolivia’, ‘Theatre-group Badungduppa in Assam’, ‘L’École des Sables in Senegal’, en de ‘Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten’.

In haar performances, zoekt Dayna naar een zo inclusief mogelijke dialoog met een cultureel divers publiek. Hierin werkt ze samen met verschillende disciplines zoals theater, muziek, dans en visuele/digitale kunst. Haar bewegingstaal bevat een brede scala aan dansachtergronden en daardoor stijl-overstijgend en authentiek. Sinds haar Residentie in het Plein Theater van Amsterdam betrekt ze wetenschappers, schrijvers en bodyworkers bij haar maakproces en uitvoeringen. Dans is voor haar contact en communicatie zonder oordeel. Hiervoor nodigt zij haar publiek uit om samen te ervaren en uit de gewoonlijke kijkervaring te stappen. De ervaring kan plaatsvinden tijdens een lange-tijds-performance, of door ongebruikelijke bewegende beelden neer te zetten op locatie, waarbij langslopende mensen onderdeel worden van de performance.


Agenda


Museumnacht 2019
Met o.a. performances door Istanbul Queer Art Collective, Shailesh Bahoran, Sytem, Dayna Martinez Morales and tour by Jo-Lene Ong