Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Architect Arna Mačkić outside the structure of her exhibition design, From what will we reassemble ourselves (2020). Photo: © Maarten Nauw / Framer Framed. Photo: © Maarten Nauw / Framer Framed
Installatie ontwerp Arna Mackić - From what will we reassemble ourselves (2020). Photo: © Eva Broekema / Framer Framed
Arna Mackic exhibition design 'From what will we reassemble ourselves' (2020), foto: Eva Broekema / Framer Framed
'Tijdelijk Monument - Srebrenica is Nederlandse geschiedenis' (2020), van Bosnian Girl op de Oranje-Vrijstaatkade tegenover Framer Framed, Amsterdam. Foto: © Eva Broekema / Framer Framed
'Tijdelijk Monument - Srebrenica is Nederlandse geschiedenis', van Bosnian Girl op de Oranje-Vrijstaatkade tegenover Framer Framed, Amsterdam (2020). © Maarten Nauw / Framer Framed
'Tijdelijk Monument - Srebrenica is Nederlandse geschiedenis' (2020), van Bosnian Girl op de Oranje-Vrijstaatkade tegenover Framer Framed, Amsterdam. Foto: © Betul Ellialtioglu / Framer Framed

Arna Mačkić

Arna Mačkić is architect en mede-oprichtster van Studio L A en het voormalige hoofd van Architectural Design van de Gerrit Rietveld Academie. In haar ontwerpen staat de bijdrage die architectuur kan leveren aan grote maatschappelijke thema’s en de publieke ruimte centraal. Mačkić’s projecten hebben vaak betrekking op inclusie- en uitsluitingsmechanismen, vluchtelingen, collectieve identiteit en het publieke domein. Ze streeft ernaar om architectuur te gebruiken als een verbindende stem, die de wonden van het verleden kan helen zonder de littekens aan het zicht te onttrekken. Dit is ook het onderwerp is van haar boek Mortal Cities & Forgotten Monument (Park Books, 2016), dat door The Guardian werd uitgeroepen tot een van de beste architectuurboeken van 2016.

Mačkić maakt ook deel uit van Bosnian Girl, een collectief dat campagne voert voor een inclusieve geschiedschrijving en herdenking van de genocide in Srebrenica in Nederland. Sinds 2019 is ze redactielid van Architectuur Jaarboek en lid van de Raad van Toezicht van de Jan Van Eyck Academie. Zij was een van de kandidaten voor de Prix de Rome 2022 Architectuur.

Voor Framer Framed maakte Arna Mačkić het tentoonstellingsontwerp voor de tentoonstelling From what will we reassemble ourselves (2020), geïnitieerd door Anna Dasović en samengesteld door Natasha Marie Llorens.

Foto: © Maarten Nauw / Framer Framed


Exposities


Expositie: Tijdelijk Monument - Srebrenica is Nederlandse geschiedenis

Door Bosnian Girl

Expositie: From what will we reassemble ourselves

Een groepstentoonstelling samengesteld door Natasha Marie Llorens en Anna Dasović

Agenda


Symposium: Stressing Solidarity - Witnessing Palestine through Art and Architecture
Een symposium over Palestijnse kunst en erfgoed geïnitieerd door de Teach-in Series werkgroep van de Amsterdam School for Cultural Analysis
Opening: From what will we reassemble ourselves & Temporary Monument
Dubbele tentoonstellingsopening met Anna Dasović en Natasha Marie Llorens

Magazine