About the part that art plays in a globalising society

Framer Framed

Kinderatelier 'Natuur onder de Loep' (2020). © B. Ellialtioglu / Framer Framed
Kinderatelier 'Natuur onder de Loep' (2020). © B. Ellialtioglu / Framer Framed
Kinderatelier 'Natuur onder de Loep' (2020). © B. Ellialtioglu / Framer Framed
Kinderatelier 'Natuur onder de Loep' (2020). © B. Ellialtioglu / Framer Framed
Kinderatelier 'Natuur onder de Loep' (2020). © B. Ellialtioglu / Framer Framed
Kinderatelier 'Natuur onder de Loep' (2020). © B. Ellialtioglu / Framer Framed
Kinderatelier 'Natuur onder de Loep' (2020). © B. Ellialtioglu / Framer Framed
Kinderatelier 'Natuur onder de Loep' (2020). © B. Ellialtioglu / Framer Framed
Kinderatelier 'Natuur onder de Loep' (2020). © B. Ellialtioglu / Framer Framed
Kinderatelier 'Natuur onder de Loep' (2020). © B. Ellialtioglu / Framer Framed
Kinderatelier 'Natuur onder de Loep' (2020). © B. Ellialtioglu / Framer Framed
Kinderatelier 'Natuur onder de Loep' (2020). © B. Ellialtioglu / Framer Framed
Eindpresentatie: De kunst van jonge kinderen © B. Ellialtioglu / Framer Framed

18 Jun 2024
14:00 - 15:30

Presentation: The Art of Young Children

Sorry, this entry is only available in Dutch. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Hoe beelden jonge kinderen hun fantasie uit? Sinds 2021 maakt het Kinderatelier bij Framer Framed deel uit van het meerjarig project De kunst van jonge kinderen, dat uitgevoerd wordt in samenwerking met stichting Toeval Gezocht – initiatiefnemer van het project – en twee basisscholen, Openbare Basisschool De Kaap en de Flevoparkschool. Op 18 juni wordt het Kinderatelier gepresenteerd om te tonen hoe het eigen onderzoek en creatieve maakproces van kinderen tot uiting kunnen komen, in het verlengde van de schoolse setting.

Binnen het project De kunst van jonge kinderen wordt onderzocht hoe de Reggio Emilia-werkwijze geïmplementeerd kan worden binnen het basisonderwijs en hoe deze werkwijze door te zetten in een buitenschoolse setting, in de educatieruimte van Framer Framed. Kunstenaars, bevo-docenten, leerkrachten van de school en het educatieteam van Framer Framed werden getraind in het Reggio Emilia-gedachtengoed en de werkwijze, waarin onderzoekend leren, verbeelding, eigenaarschap van de kinderen en hun creativiteit centraal staan.

Als onderdeel van De kunst van jonge kinderen, werd bij Framer Framed twee keer een Kinderatelier ingericht door Toeval Gezocht. Geïnspireerd door de tentoonstelling The One-Straw Revolution (2024), samengesteld door iLiana Fokianaki, stond het de afgelopen maanden in het teken van de natuur. Jonge kinderen van de groepen 1/2 en 3 van basisscholen uit de buurt werden uitgenodigd en aangemoedigd om zelf te ontdekken, onderzoeken en experimenteren met de verzamelde materialen in kinderatelier Natuur onder de Loep.

Op 18 juni wordt het Kinderatelier gepresenteerd om een indruk te krijgen van het eigen onderzoek waar kinderen mee aan de slag gingen en hoe dat werd vertaald naar beeldend werk. Bezoekende kinderen kunnen tijdens deze middag met hun ouders in onze educatieruimte nieuwe werken maken. Ook is er een film te zien waarin jonge kinderen van basisschool De Kaap een paar maanden zijn gevolgd in hun onderzoek naar hun eigen buurt.

Klik hier: Laat svp weten als je komt

Kinderatelier ‘Natuur onder de Loep‘ (2020). © B. Ellialtioglu / Framer Framed

Kinderatelier ‘Natuur onder de Loep‘. © B. Ellialtioglu / Framer Framed


Framer Framed wordt ondersteund door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap; Amsterdams Fonds voor de Kunst; Gemeente Amsterdam en VriendenLoterij Fonds.



Education / Amsterdam Oost / Ecology /

Agenda


Children's Atelier: Through the Lens of Nature
A children's atelier inspired by nature within the context of the exhibition, The One-Straw Revolution.
Children's Atelier: The World of Nature
An educational program in which young children explore their relationship with nature
Children's Atelier: Atelier of Light
In Atelier of Light children between the age of 3 and 12 can experiment with the natural phenomena of light