Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Gemeenschapsprincipes en gedragscode

Inleiding
Framer Framed is een diverse gemeenschap van kunstenaars, teamleden, vrijwilligers, gasten en deelnemers. Wij erkennen diversiteit niet alleen in burgerschap en nationale afkomst, maar ook in culturele en sociale achtergrond, gender, etniciteit, leeftijd, beperking, seksuele geaardheid, religieuze overtuigingen, politieke voorkeuren en persoonlijke waarden en normen. Wij streven naar het opbouwen van een gemeenschap die gebaseerd is op wederzijds respect en gelijkwaardigheid.

Framer Framed neemt de verantwoordelijkheid voor het behouden van een positieve en veilige werkomgeving waarin iedereen (kunstenaars, teamleden, stagiairs, vrijwilligers, gasten en deelnemers) de kans krijgt om haar/zijn/diens talenten te ontwikkelen. Gemeenschap, integriteit, gelijkheid, respect, compassie, openheid en aandacht voor anderen zijn hierbij van groot belang. Elke vorm van ongewenst gedrag, zoals seksuele of andere vormen van intimidatie, agressie, pesten of discriminatie, is onaanvaardbaar.

Als internationaal openbaar kunstplatform is Framer Framed van nature een instelling waar mensen van verschillende achtergronden elkaar ontmoeten, ideeën uitwisselen, van elkaar leren en samenwerken. Alle betrokkenen – kunstenaars, teamleden, vrijwilligers, gasten en deelnemers – dienen elkaar met respect te behandelen, ongeacht afkomst, religieuze overtuigingen, seksuele geaardheid, beperking, rol of positie. Het is iedereens verantwoordelijkheid om binnen onze gemeenschapslocaties actief de sociale veiligheid te bevorderen – zowel fysiek als online – en positief bij te dragen.

Framer Framed verwacht van elk individu, zowel fysiek als online, dat deelneemt aan onze gemeenschap – kunstenaars, teamleden, vrijwilligers, gasten of deelnemers – deze principes respecteert.

Gemeenschapsprincipes
• Wij streven ernaar om ruimdenkendheid, begrip, compassie en inclusiviteit te bevorderen tussen individuen en groepen.
• Wij zien diversiteit als een essentiële en inspirerende bron van creativiteit en innovatie voor zowel Framer Framed als de samenleving in het algemeen.
• Wij zetten ons in voor het creëren en onderhouden van een klimaat van wederzijds respect, samenwerking en gelijkwaardigheid, en zorgen voor een open dialoog en wederzijds begrip.
• Wij waarderen zowel verschillen als overeenkomsten en bevorderen respect in persoonlijke interacties.
• Wij streven naar het opbouwen van een gemeenschap die wordt gekenmerkt door rechtvaardigheid en wederzijds respect.

Gedragscode
Deze gedragscode is van toepassing op:
• Kunstenaars, teamleden, stagiairs, vrijwilligers, bezoekers en gasten van Framer Framed.
• Andere personen die onder de verantwoordelijkheid van Framer Framed werken, zoals freelancers en interim-werknemers.
Framer Framed verwacht van iedereen die binnen de organisatie werkt of deelneemt – fysiek of online – dat zij elkaar op een respectvolle en eerlijke manier behandelen om een aangename en veilige omgeving te creëren. Goede samenwerking, respect en aandacht voor elkaar zijn kernwaarden van onze gemeenschap en wij streven naar een veilig, aangenaam en stimulerend werkklimaat. Ongewenst gedrag, zoals discriminatie, intimidatie, (seksuele) intimidatie of ander gedrag dat in strijd is met onze principes, wordt niet getolereerd.

Wij accepteren en tolereren geen enkele vorm van ongepast gedrag, vooral niet wanneer dit ervoor zorgt dat iemand zich onveilig of bedreigd voelt. Dit omvat, maar is niet beperkt tot: (seksuele) intimidatie, discriminatie, agressie, geweld en pesten. Indien respectloos, uitsluitend of schadelijk gedrag wordt geconstateerd, zullen wij maatregelen nemen, zoals bemiddeling en conflictresolutie.

Een veilig en positief klimaat vereist een actieve bijdrage van iedereen binnen Framer Framed. Ongewenst gedrag moet altijd worden aangesproken.

Definities
De volgende definities zijn van toepassing in deze gedragscode:
• Ongewenst gedrag: handelingen of nalatigheid met fysieke, psychologische of sociale gevolgen die als negatief worden ervaren. Dit omvat elke vorm van seksuele intimidatie, discriminatie, agressie, geweld en pesten binnen Framer Framed en/of Werkplaats Molenwijk, zowel fysiek of online.
• Intimidatie: elke vorm van verbaal, non-verbaal of fysiek gedrag dat de waardigheid van een persoon aantast, werkprestaties negatief beïnvloedt of een onveilige werkomgeving creëert.
• Seksuele intimidatie: elke vorm van verbaal, non-verbaal of fysiek gedrag met een seksuele connotatie, gericht op het aantasten van de waardigheid van een persoon of het creëren van een onveilige werksituatie.
• Discriminatie: het uiten van beledigingen of gewelddadig gedrag jegens kunstenaars, teamleden, vrijwilligers en bezoekers vanwege hun religie, overtuiging, politieke voorkeur, ras, gender, genderidentiteit, seksuele geaardheid, nationaliteit, burgerlijke staat, leeftijd, (on)vermogen of chronische ziekte.
• Agressie en geweld: psychologisch, fysiek of verbaal lastigvallen, bedreigen of aanvallen van kunstenaars, teamleden, vrijwilligers en bezoekers.
• Pesten: structureel intimiderend gedrag jegens een of meer kunstenaars, teamleden, vrijwilligers en bezoekers.

Procedure
Wendy Ho is altijd beschikbaar om zorgen, kwesties of conflicten te bespreken. Wie liever met een ander teamlid spreekt, kan altijd contact opnemen met degene bij wie zij/hij/hun zich het meest op hun gemak voelt. Problemen of zorgen worden door alle teamleden van Framer Framed serieus genomen. Voor de vraagstukken of zorgen waarvoor de teamleden van Framer Framed niet de juiste expertise hebben, wordt indien nodig professionele zorg of begeleiding ingeschakeld.

Framer Framed beschikt over een (externe) vertrouwenspersoon die benaderd kan worden bij ongewenst gedrag dat men niet direct met teamleden wil delen.

De rol van deze vertrouwenspersoon is een zelfstandige functie, met de volgende taken:
• Fungeren als aanspreekpunt voor degenen die met ongewenst gedrag te maken hebben.
• Zorg en ondersteuning bieden en, indien nodig, doorverwijzen naar experts.
• Adviseren over de te nemen stappen.
• Informatie verstrekken over de klachtenprocedure en de mogelijke gevolgen, voordat er stappen worden ondernomen.
• Op verzoek van de persoon die contact heeft opgenomen met de vertrouwenspersoon, proberen de ongewenste situatie op te lossen door middel van bemiddeling.
• De melder ondersteunen bij het indienen van een klacht of de persoon tegen wie de klacht is gericht helpen bij het voorbereiden van een reactie op de klacht.
• Het directieteam en andere relevante delen van de organisatie voorzien van gevraagd en ongevraagd advies op het gebied van preventie en het bestrijden van ongewenst gedrag.
• Informatie verstrekken en transparantie bieden over de rol en positie van de vertrouwenspersoon.
• Het registreren van meldingen en het jaarlijks uitbrengen van een anoniem rapport aan het directieteam over het aantal en de aard van de meldingen.
• Wanneer zich een conflict of geval van ongepast gedrag voordoet, zullen de volgende stappen worden ondernomen door de relevante partijen, inclusief het managementteam en het directieteam:
• We luisteren naar alle betrokken partijen.
• Wij zullen proberen te bemiddelen en conflicten op te lossen.
• We zullen actie ondernemen als bewezen is dat individuen of groepen respectloos met elkaar omgaan en anderen uitsluiten of schaden.

• Waar nodig schakelen wij professionele expertise in.
• Indien nodig worden zaken op bestuursniveau besproken en beslist.
• Indien nodig geven wij een formele (schriftelijke) waarschuwing.
• We zullen sancties overwegen, zoals tijdelijke schorsingen.
• Wanneer het niet anders kan, stoppen wij de samenwerking. Bij al deze stappen respecteren we de vertrouwelijkheid en privacy.

Gevoelige zaken benaderen wij op individuele basis. Gevallen worden niet binnen de hele gemeenschap gedeeld, tenzij noodzakelijk.Bij alle stappen wordt vertrouwelijkheid gewaarborgd, en gevoelige kwesties worden individueel behandeld. Zaken worden alleen binnen de gemeenschap gedeeld als dat noodzakelijk is.