Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

TOEVAL GEZOCHT

Toeval Gezocht

TOEVAL GEZOCHT ziet kinderen vanaf hun geboorte vol potenties en stelt dat hun creativiteit niet alleen de belangrijkste bron vormt maar ook de strategieën van hun leerproces kenmerkt. Kinderen zijn met hun onderzoekende en creatieve capaciteiten van meet af aan volwaardige cultuurbouwers. De verschillen tussen kinderen zijn de bouwstenen voor hun ontwikkeling.

In de projecten van TOEVAL GEZOCHT wordt vanuit dit competente kindbeeld onderzoek gedaan naar de ideeën, theorieën en strategieën van de kinderen. De kinderen krijgen het voortouw in hun eigen onderzoeksproces. Binnen de projecten van TOEVAL GEZOCHT gaan de volwassenen en de kinderen een gezamenlijk avontuur aan waarin in wisselwerking met elkaar voorlopige theorieën worden gevormd en kennis wordt geconstrueerd. Om de ideeën van de kinderen hierin leidend te laten zijn kiest de volwassene de rol van onderzoeker van het onderzoeksproces van de kinderen. Hiervoor is een dagelijkse systematiek ontwikkeld: Het team bestaat uit de leerkracht / pedagogisch medewerker met zo mogelijk een klasse-assistent of stagiaire en een pedagogisch kunstenaar.