Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Satoto Budi Hartono

Satoto Budi Hartono is in 1983 geboren in Tegal, Centraal-Java. Hij is afgestudeerd als ingenieur en werkt op dit moment als batikschilder in Yogyakarta. Zijn werk is voornamelijk geïnspireerd door het Indonesische landschap, en door vrouwelijke guren en hun bezigheden.

Met dit werk bekritiseert Satoto Budi Hartono de sociale en politieke situatie in Indonesië. Volgens hem heeft de Indonesische cultuur een sterk religieus karakter, dat doorwerkt in het gedrag van haar inwoners. Indirect heeft dit, zo stelt Hartono, geleid tot een maatschappij waar men eerder geneigd is de regels te volgen dan ze te bekritiseren. Wanneer mensen een autoriteit volgen zonder de motieven daarachter te bevragen, kan dit volgens Budi Hartono een bedreiging vormen voor het land. In dit werk richt de kunstenaar zich op het thema van corruptie, wat volgens hem een significant probleem is in Indonesië. De mieren symboliseren de vele corrupte mensen. Volgens hem zijn een boel ‘kleine’ mensen die andere ‘kleine’ mensen volgen in hun corruptie even destructief als een aantal ‘grote’ spelers die corrupt zijn.


Exposities


Based on drawing by Ervance ‘Havefun’ Dwiputra / Design by Diego Montero Ris

Expositie: Pressing Matters

Met werk van 24 Indonesische kunstenaars samengebracht door Kevin van Braak