Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Imran Ahmad Khan

Imran Ahman Khan (1974, Lahore)

Imran Ahman Khan’s sculpturen zijn geïnspireerd door de kakofonie van Lahore. Ze roepen de huidige spanningen in de stad en het koloniale verleden op. De kunstenaar, geboren in Lahore in 1974 en opgegroeid in een gedeelte van de stad bekendstaand om de traditionele ambachten, recyclet gevonden objecten in zijn werk als een commentaar op de sociale en culturele breuken die hij om zich heen ziet.

Muslin Zion (2014) combineert een ventilator uit de koloniale tijd met een gelaste structuur die bekend is in de steegjes van Pakistan. De ventilator kan niet langer draaien, als een onvervulde belofte, vol potentie maar geblokkeerd door zijn eigen vorm. De titel komt uit een recent boek van de politieke filosoof Faisal Devji, waarin hij wijst op de overeenkomsten tussen de creatie van Pakistan (1947) en van Israël (1948) als landen wiens identiteit niet gebaseerd was op een collectieve geschiedenis of een gemeenschapsgevoel, maar op een religieus ideaal geformuleerd in progressieve termen.

Fire Expander (2015) is een commentaar op de militarisatie van de reactie op crises, alsof de enige manier op vuur te bestrijden meer vuur is. Dit werk is speciaal gemaakt voor de tentoonstelling Crisis of History #2.


Exposities


Expositie: Crisis of History #2 – Fight History

Samengesteld door Robert Kluijver