Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Edgar Calel

Edgar Calel (Guatemala) gebruikt verschillende mediavormen om de complexiteit van de Inheemse ervaring te verkennen door de lens van het Kaqchikel-volk en hun visie op de kosmos, spiritualiteit, rituelen, gemeenschapspraktijken en overtuigingen, in contrast met het systematische racisme en de uitsluiting waar de Inheemse bevolking van Guatemala mee te maken heeft. Hij heeft solotentoonstellingen gehad onder andere in SculptureCenter, New York (2023) en in Proyectos Ultravioleta, Guatemala City (2021). Daarnaast heeft Calel ook deelgenomen aan talrijke internationale groepstentoonstellingen en artistieke residenties, zoals de 35e São Paulo Biënnale, Brazilië (2023); Liverpool Biënnale, Liverpool (2023) en de 14e Gwangju Biënnale, Zuid-Korea (2023). Zijn werken maken deel uit van de permanente collecties van onder andere de Nationale Collectie van Nederland,  Hammer Museum (USA), Tate Modern (UK) en Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (ES).