Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Anastasia Afonina

Hoe is het discours van Framer Framed verbonden met je eigen interessegebied/studie/(kunst)praktijk?

Ik ben verhuisd naar Nederland om te studeren aan de Gerrit Rietveld Academie. Daar heb ik Audio-Visuele kunsten gestudeerd en twee jaar geleden rondde ik mijn opleiding af. De Audio-Visuele afdeling stond open voor verschillende kunstdisciplines, van het maken van een boek tot het produceren van een film. Wat ik fijn vind aan Framer Framed is dat het ook open staat voor verschillende disciplines van kunst, zoals video, schilderijen, performances, sculpturen en nog veel meer.

Heeft Framer Framed je geïnspireerd om bepaalde dingen anders te doen, te bekijken of te benaderen?

Absoluut! Ik heb ontzettend veel geluk om onderdeel te zijn van Framer Framed en het Kinderatelier. Een van de meest inspirerende dingen is om te zien hoe jonge mensen onderzoeken, spannende ontdekkingen doen, hun intuïtie volgen en hun fantasie gebruiken bij het maken van kunst. Zij gaan hierbij niet uit van vooraf bepaalde regels. Persoonlijk denk ik dat het belangrijk is dat ook volwassenen dat zien en dat zij leren om net zo open, creatief en vrij te zijn als kinderen.

Zou je een herinnering met ons willen delen, die plaatsvond bij Framer Framed, waar je zelfs nu nog om moet lachen?

Een tijd geleden ben ik uitgenodigd om begeleider te worden bij het kinderatelier van Framer Framed. Ik vind dit project erg sympathiek. Ik was super enthousiast, dat ik eindelijk ging werken met kinderen, maar was tegelijk best bang, omdat ik de Nederlandse taal nog niet goed sprak. Ik ben eerlijk gezegd niet zo goed met talen. Toch heb ik het gedaan, omdat ik dacht dat het kinderatelier een goed begin zou zijn om deze barrière te doorbreken.

Tijdens de eerste les schreef ik alle voor mij nieuwe Nederlandse woorden op die ik van de kinderen om mijn heen hoorde. Ik was de woorden ook hardop aan het herhalen om ze goed te onthouden en indruk te maken op de mensen om mij heen met mijn nieuwe ‘coole’ vocabulaire. Ik was erg trots op mezelf en begon steeds meer te geloven in mijn kwaliteiten om te slagen voor mijn examen Nederlands. Waar ik nog steeds om moet lachen is dat ik erachter kwam dat juist mijn nieuwe ‘coole’ vocabulaire bestond uit veelal verzonnen woorden van vier- en vijfjarigen.

Wat voor content zou je van Framer Framed tijdens deze pandemie online willen zien?

Het zou leuk zijn om online lezingen te zien over hedendaags kunst, livestreams van theaterstukken enzovoorts. Het zou ook fijn zijn om te weten hoe creatievelingen omgaan met de huidige situatie en de quarantaine.


Magazine