In the future everything remains uncertain:
A discussion on art collections in flux

Op zaterdag 22 april presenteert Framer Framed een symposium over het collectiebeleid van Nederlandse musea. Het symposium is een slotbijeenkomst van de tentoonstelling In the future everything will be as certain as it used to be (16.03-23.04 2017 bij Framer Framed), een samenwerking met AAMU – Museum voor hedendaagse Aboriginal kunst, samengesteld door curator Georges Petitjean.


In juni 2017 moet het AAMU (Utrecht) na 16 jaar de deuren sluiten. Het doel van AAMU is het presenteren van werk door Aboriginal kunstenaars in een hedendaagse kunstcontext, waarmee kritiek wordt geleverd op een beperkende framing van Aboriginal kunst als ‘etnografisch’. In de tentoonstelling Theme Park uit 2008, bijvoorbeeld, keek kunstenaar Brook Andrew naar de perceptie en ontwikkeling van stereotypen en presenteerde een dialoog tussen het lokale & globale, oost & west en ‘high art’ & ‘low art’. De unieke collectie van het AAMU gaat nu naar het Nationaal Museum van Wereldculturen, een museum gericht op etnografische kunst.

Het voorbeeld van het AAMU roept vragen op over Nederlands collectiebeleid in het algemeen. Waarom heeft Australische Aboriginalkunst eigenlijk een eigen museum ‘nodig’, inplaats dat de kunst wordt opgenomen in collecties van Nederlandse kunstmusea? Waarom gaat de collectie nu naar een etnografisch museum, en niet naar een museum voor hedendaagse kunst? Onderliggend aan deze kwestie is het indelen van kunst in categorieën als ‘hedendaags’, ‘modern’, ‘etnografisch’, ‘traditioneel’, een labelen dat toe is aan kritische herziening. Een voorbeeld is het besluit van Kees van Kwist (directeur Groninger Museum, 1999-2011) om de hedendaagse Aboriginal kunstcollectie langdurig uit te lenen aan het AAMU, omdat ‘het Groninger Museum geen etnografisch museum [is]’.

In dit debat gaan we in op een aantal vragen die voortkomen uit het AAMU voorbeeld. Wat is de huidige status van het Nederlandse collectiebeleid, en wat zijn de recentste ontwikkelingen? Welke strategieën kunnen we inzetten om tot een dekoloniaal, globaal geörienteerd en meer inclusief collectiebeleid te komen? Wat kunnen we leren van internationale initiatieven, zoals het International Joint Acquisition Program for contemporary Australian art, een samenwerking tussen het Tate, het Museum of Contemporary Art Australia en Qantas, om werk van Australische hedendaagse kunstenaars – waaronder Aboriginal kunstenaars – aan te kopen en onderdeel te maken van de museumcollectie?

Bevestigde panelleden:
• Dr. Sook-Kyung Lee – Senior Research Curator bij Tate Research Centre: Asia. Lee is een van de initiatiefnemers van het ‘International Joint Acquisition Program’ van Tate, Museum of Contemporary Art Australia en Qantas. Info: https://www.mca.com.au/artists-and-works/mca-qantas-tate/
• Dr. Thomas Berghuis – Curator en kunsthistoricus; momenteel gastonderzoeker bij Tate Research Centre: Asia. Eerder onderwees Berghuis Aziatische Kunstgeschiedenis aan de University of Sydney; was hij curator bij het Solomon R. Guggenheim Museum, NYC, en directeur van Museum MACAN, Jakarta, RI.
• Dr. Georges Petitjean – Curator AAMU; curator van de huidige tentoonstelling “In the future everything will be as certain as it used be” bij Framer Framed
• Dr. Wonu Veys – Curator Oceanië bij het Research Centre for Material Culture/ Museum Volkenkunde
NIEUW: Djon Mundine – Onafhankelijk curator, kunstenaar, activist, schrijver. Mundine is onderdeel van de Bandjalung gemeenschap, en is geboren in Grafton NSW. Momenteel is hij Ph.d student aan de University of NSW Art & Design School.
• MODERATOR: Dr. Esther Captain – Coördinator van het Kenniscentrum van de Hogeschool van Amsterdam (HvA)