Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Francio Guadeloupe

Francio Guadeloupe is docent bij de afdeling CAOS (Culturele Antropologie en Ontwikkelingsstudies) van de Radboud Universiteit Nijmegen en onderzoeker bij de ASSR (Amsterdam School for Social Scientific Research) van de UvA (Universiteit van Amsterdam). Guadeloupe werd geboren op Aruba. Zijn achtergrond verbindt de Frans, Nederlands, Engels en Spaans sprekende Cariben.

In 1999 behaalde Guadeloupe zijn master in ontwikkelingsstudies aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Zijn onderzoek richtte zich op de Afro-Braziliaanse religies Candomblé and Umbanda in Rio de Janeiro and Salvador da Bahia. Op basis van zijn onderzoek publiceerde bij twee boeken A vida e uma dança – The Candomble Through the Lives of Two Cariocas (Nijmegen, CIDI, 1999) en Dansen om te leven, over Afro-Braziliaanse cultuur en religie (Luyten & Babar, 1999).

Belangrijk thema in het werk van Guadeloupe is de manier waarop de erfenis van het kolonialisme en het globale kapitalisme hun invloed uitoefenen op nationalisme, multiculturalisme, media en religie. Hij heeft dit thema uitgewerkt in zijn publicaties over de sociale processen op het Franse-Nederlandse eiland Sint Maarten, op Aruba, in Brazilië en Nederland.

In 2007 verscheen zijn boek Zo zijn onze manieren, visies op multiculturaliteit in Nederland. Zijn laatste boek Chanting Down the New Jerusalem: Calypso, Christianity & Capitalism in the Caribbean, verscheen in 2010 bij de University of California Press.


Agenda


Atelier KITLV: Zouk is Medicine
Online gesprek met Ari Gautier, Ananya Jahanara Kabir, Jocelyne Beroard & Bonaventure Ndikung
Atelier KITLV: Kucini, kallu, kakkus - Creolising India Across the Oceans
De creolisering van India over de oceanen heen
Close Encounters of the Caribbean Kind
Artist talk rond de expositie Who More Sci-Fi Than Us?
Symposium: Gedeeld Erfgoed - theorie en praktijk gespiegeld
Symposium over de sporen van de Nederlandse koloniale geschiedenis.
De exotische blik
Debat over de koloniale erfenis van onze exotische blik

Magazine