Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Picture: Carly Earl

Brenda L. Croft

Brenda L. Croft (geboren 1964, Perth, Australië) is lid van de Gurindji, Malngin, Mudpurra, Bilinara mensen van het Noordelijke Territorium van Australië, en heeft ook een Engels-Australisch, Duits en Ierse achtergrond. Haar werk is vaak biografisch en wordt ontleend uit haar ervaring van het opgroeien in de buitenwijken met een witte moeder en een Aboriginal vader. Croft gebruikt haar multiculturele achtergrond om problemen te bediscussiëren die Aboriginal mensen in de Australische maatschappij tegenkomen, inclusief de voortdurende effecten van de ‘Gestolen Generaties’ en vooroordelen omtrent wie echt Aboriginal afstammeling is en hoe een Aboriginal persoon eruit hoort te zien in de contemporaine Australische gemeenschap. Vanuit een insider’s perspectief werkt ze om een realistisch portret van het contemporaine Aboriginal leven te presenteren, een positief beeld.

In 1985 studeerde ze af van het eerste jaar Bachelor of Visual Arts (Fotografie) bij de Sydney College of Arts. Croft exposeerde voor het eerst haar werk in de NADOC ’86’ Exhibition of Aboriginal and Islander Photographers at the Aboriginal Artists Gallery, Sydney in 1986. In 1988 nam ze deel aan de toerende expositie binnen Black Australia and Photography: Recent Acquisitions bij de Australian National Gallery, Canberra. Ze deed de Koori Women’s Video Production cursus bij Metro Television, Sydney in 1990 en was in dienst als General Manager (en daarvoor coördinator) van Boomalli Aboriginal Artists’ Co-operative, Sydney (Een positie die ze 6 jaar vervulde) hetzelfde jaar. Croft behaalde een Master of Art Administration bij de College of Fine Arts, University of New South Wales, Sydney in 1995 en werd gerepresenteerd in AFRICUS: The Johannesburg Biennale hetzelfde jaar.

Van 1999 tot 2001 was Croft curator van Indigenous Art bij de Art Gallery of Western Australia. Van 2002 tot 2009 Croft was Senior Curator of Aboriginal and Torres Strait Islander Art bij de National Gallery of Australia, in welke tijd ze de National Indigenous Art Triennial vestigde, met Culture Warriors, de inaugurele NIAT dat in 2007 werd gehouden. Onafhankelijke curatoriële projecten zijn onder andere: co-curator, met Hetti Perkins (Eastern Arrernte/Kalkadoon peoples), fluent (1998), met Emily Kame Kngwarreye, Yvonne Koolmatrie & Judy Watson, Australië’s representatie bij de 47th Venice Biennale, die later rond Australia toerde. Ze was ook curator voor Beyond the pale (2000): contemporary Indigenous art, Adelaide Biennial of Australian Art, 2000 Adelaide Festival of the Arts; en Lead curator Stop(the)gap: international Indigenous art in motion (2011), aangevraagd voor de 2011 Bigpond Adelaid International Film Festival, met curatorial advisors Kathleen Ash-Milby, USA, David Garneau (Canada) and Megan Tamati-Quennell (Aotearoa/NZ). In 2017 neemt ze deel aan de tentoonstelling In the future everything will be as certain as it used to be bij Framer Framed (16 maart t/m 23 april 2017).

Sinds de vroege 90e jaren presenteert Croft bij instituties in heel Australië en ook internationaal. Croft verkreeg haar Master of Art Administration van de University of New South Wales in 1995, waarna ze de Alumni Award van UNSW kreeg in 2001. In 2009 verkreeg ze de Honorary Doctorate in Visual Arts van de University of Sydney. In 2011 kreeg Croft de Australian Research Council Discovery Indigenous Award 2012 en ze vervolgde dit door haar PhD te doen bij de National Institute for Experimental Art, College of Fine Arts, UNSW, waar ze Senior Research Fellow is sinds maart 2012.


Exposities


Expositie: In the future everything will be as certain as it used to be

Expositie in samenwerking met het Aboriginal Art Museum Utrecht (AAMU), dat in 2017 na zestien jaar de deuren moet sluiten, samengesteld door Georges Petitjean